onsdag den 4. juli 2012

A piece of good advice...

... HUSK at tjekke datoen for, hvornår du skal på ambassaden - FØR du allerede har rejst mange timer og står foran vagten!
Den fejl begik jeg nemlig, da jeg i går var på ambassaden. I mandags tog jeg til Skanderborg ned til Camilla, som tidligere har været på besøg hos mig. Meget tidligt tirsdag morgen drog vi mod København sammen med hendes mor og søster, så vi kunne få lavet visum. Uheldigvis viser det sig, at jeg først skulle have været derovre i morgen, men da jeg har så lang rejsetid, fik jeg lov til at få en tid med det samme!
Vi var på ambassaden i omkring en time, hvor jeg fik afleveret alle mine papirer, fik taget fingeraftryk og blev interviewet. Alt i alt en meget afslappende oplevelse - da vi da først kom ind ;-)

Derudover har jeg modtaget min rejseplan!
Jeg skal ikke rejse d. 7. august som jeg tidligere havde troet, men i stedet d. 14. august!
Jeg skal flyve fra København til Amsterdam, og så fra Amsterdam til NYC.
D. 18. august vender jeg snuden mod min værtsfamilie(!!!!):
Jeg skal flyve fra NYC til Minneapolis og fra Minneapolis til Rochester :-)

Jeg glæder mig så meget. Der er virkelig ikke længe til nu. 41 dage og i går var der 6 uger. Det er slet ikke til at forstå hvor tiden er blevet af!


TRANSLATION
... REMEMBER checking the date for your visit on the Embassy of the United States of America - BEFORE you have already been travelling a couple of hours, and is standing in front of the security guard!
I made that mistake when I was on the embassy yesterday. Monday I went to my friend Camilla, who has earlier been visiting me. Veeery early Tuesday morning we went to Copenhagen with her mom and sister, to get our visas. Unluckily I found out that it was the wrong date for my visit. Luckily the guard accepted me and I was allowed in!
We were on the embassy for an hour where they got all my papers, I was interviewed and they checked my fingerprints. It was a fine experience :-)



In addition to that, I have got my itinerary!
I'm not leaving August 7. like I thought I would, but August 14. instead!
I'm going to travel from Copenhagen to Amsterdam, and from Amsterdam to NYC.
August 18. I'm leaving NYC to go to my hostfamily(!!!!):
I'm going to travel from NYC to Minneapolis, and from Minneapolis to Rochester :-)

I'm really looking forward - it'll be very soon now. Today there is 41 days, and yesterday there was only 6 weeks. I can't believe what has become of the time!

6 kommentarer:

  1. Hej Lotte!

    Fedt indlæg! Jeg skal selv være udvekslingsstudent og rejser til USA her den 20. august, og jeg skal derfor også ind på ambassaden.

    Da jeg er ret nervøs for det ville jeg lige høre om du ikke kunne uddybe sådan de normale basics.. Snakker man engelsk? er interviewet langt og hvad spørger de om? Er man sammen med en masse andre eller er det på tomandshånd? andre ting? tak på forhånd :-)

    SvarSlet
  2. Hej Katrine! :-)

    Når man kommer derhen starter man med at blive tjekket at en vagt, som er dansk, udenfor. Så kommer man ind og bliver visiteret inden man får lov til at komme ind - de er også danskere.
    Det er et "behageligt" venterum, hvor man ikke behøver være musestille, der er blade og lidt af hvert. Så trækker du et nummer og venter på at de råber nummeret op. Dem du snakker med derinde snakker engelsk. Første gang du kommer op, skal du bare aflevere alle dine papirer, som du har med. Derefter venter du igen. Anden gang skal du have taget fingeraftryk og sidste gang du bliver kaldt op, bliver du spurgt om, hvad du skal, hvor du skal hen, hvem der betaler din rejse og så får du lov til at gå :-)
    Det er virkelig ikke slemt!

    SvarSlet
  3. okay, det lyder jo ikke så slemt men synes nu alligevel jeg bliver nervøs over den samtale der, men jeg skal nok klare det! Tusinde tak for din hjælp, det er rart at høre nogen der har prøvet det før :-)

    Forresten, skøn skøn blog!

    SvarSlet
  4. du skal SLET ikke være nervøs for den samtale, du kan nærmest svare med ét ord hver gang, og det er nemt at forstå ;-)
    husk på du skal snakke engelsk et helt år, så dette er ingenting, kun god træning!

    Mange mange tak!

    SvarSlet
  5. Hej lotte!
    Ej vidste ikke du havde en blog, men vil følge den med det samme!
    Og ikke så godt med tiden! jeg skal derind imorgen!
    Håber du vil smutte forbi min blog, og smide en kommentar og følde den!
    knus julie

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Julie :-)
      Nej, det var ikke så godt - men jeg har heldigvis modtaget mit visum nu, så det gik alt sammen!
      Jeg kigger forbi din med det samme.

      Slet